Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2010

Inverter vs Μονοτάχυτο



Εάν στην πολυκατοικίας σας έχετε ηλεκτροκίνητο ασανσέρ και αυτή την περίοδο ψάχνεται για να το αναβαθμίσετε, σύμφωνα με την νομοθεσία, θα ακούσετε τους όρους  Inverter  ή  μονοτάχυτος.

Ας τα βάλουμε σε μια σειρά. Ο κινητήρας του ασανσέρ μέχρι σήμερα δούλευε με μια ταχύτητα. Πως το καταλαβαίνετε αυτό; Το ασανσέρ ξεκινάει απότομα ταξιδεύοντας όλη την διαδρομή με την μέγιστη ταχύτητα, σταματάει απότομα και συνήθως κάνει ένα μικρό σκαλί. Ο πίνακας που ελέγχει το ασανσέρ σε αυτή την περίπτωση λέγεται μονοτάχυτος. Για την πληρότητα του άρθρου πρέπει να αναφερθεί ότι υπάρχουν ηλεκτροκίνητα ασανσέρ με δύο ταχύτητες (μεγάλη και μικρή). Τα ασανσέρ αυτά είναι σε νεότερες πολυκατοικίες και ξεκινάνε και αυτά απότομα ταξιδεύοντας με την μεγάλη ταχύτητα και λίγο πριν τον όροφο πιάνουν την μικρή ταχύτητα και σταματάνε λιγότερο απότομα. Σε αυτή την περίπτωση ο πίνακας που ελέγχει το ασανσέρ λέγεται διπλοτάχυτος. Ουσιαστικά, οι ταχύτητες του κινητήρα χαρακτηρίζουν και τον πίνακα.

Στις δύο παραπάνω περιπτώσεις το σταμάτημα του ασανσέρ γίνεται με το φαινόμενο της τριβής. Όλες οι μηχανές διαθέτουν φρένο τριβής. Το φρένο αποτελείται από δύο σιαγόνες με ειδικό υλικό που έχει υψηλό συντελεστή τριβής και μπλοκάρει τον άξονα της μηχανής. Κατά την διάρκεια κίνησης του ασανσέρ οι σιαγόνες ανοίγουν και απομακρύνονται από τον άξονα.  Κατά το σταμάτημα χρειάζεται να  κλείσουν και η τριβή που αναπτύσσεται το επιτυγχάνει. Η τριβή φθείρει τα φρένα, έχοντας ως αποτέλεσμα να είναι απαραίτητη η αντικατάσταση τους ανα χρονικά διαστήματα. Εκτός από την φθορά των φρένων, φθείρεται και ο μειωτήρας της μηχανής με το απότομο σταμάτημα. Βέβαια, η φθορά του μειωτήρα είναι αμελητέα με το απότομα σταμάτημα σε σχέση με το απότομο ξεκίνημα που γίνεται και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις.

Από την άλλη πλευρά το Inverter έχει πάρα πολλά πλεονεκτήματα και  ένα βασικό μειονέκτημα, την τιμή. Το Inverter είναι ένα ηλεκτρονικό υποσύστημα του πίνακα που ελέγχει την συχνότητα και την ένταση του ρεύματος που τροφοδοτείται στον κινητήρα. Ελέγχοντας την συχνότητα του ρεύματος ο παλιός μονοτάχυτος κινητήρας μπορεί να περιστραφεί με οποιαδήποτε ταχύτητα του "λέει" το Inverter. Βέβαια δεν γίνεται να ξεπεράσει την μέγιστη ταχύτητα που είχε πριν. Πρακτικά, επιτυγχάνουμε την ομαλή εκκίνηση του ασανσέρ, το οποίο επιταχύνει ομαλά από στάση μέχρι την μέγιστη ταχύτητα. Το ίδιο συμβαίνει και στο σταμάτημα, που επιβραδύνει ομαλά. Σε αυτή την περίπτωση ο επιβάτης απολαμβάνει μια ομαλή κίνηση και παράλληλα δεν επιβαρύνεται η μηχανή του ασανσέρ από τα απότομα σταμάτα - ξεκίνα. Εκτός από την ομαλή κίνηση το Inverter φρενάρει τον κινητήρα χωρίς την χρήση των φρένου. Τα φρένα χρησιμοποιούνται μόνο για την συγκράτηση του ασανσέρ στον όροφο και όχι για το σταμάτημα, άρα πρακτικά δεν φθείρονται. Επιπλέον, με το ομαλό σταμάτημα επιτυγχάνεται η απόλυτη ισοστάθμιση του θαλάμου με τον όροφο.

Εκτός από τον έλεγχο της συχνότητας αναφέρεται παραπάνω και ο έλεγχος της έντασης του ρεύματος. Με τον έλεγχο της έντασης του ρεύματος επιτυγχάνεται οικονομία στην κατανάλωση του ρεύματος. Το Inverter μπορεί και "καταλαβαίνει" το βάρος που βρίσκεται μέσα στο ασανσέρ και τροφοδοτεί κατάλληλα τον κινητήρα. Έτσι το ασανσέρ που έχει πίνακα με Inverter καταναλώνει μόνο όσο ρεύμα είναι απαραίτητο για την ανύψωση του συγκεκριμένου φορτίου κάθε φορά. Σε αντίθεση με το μονοτάχυτο και διπλοτάχυτο ασανσέρ που καταναλώνει πάντα την μέγιστη ισχύ. Επιπλέον, το Inverter έχει την δυνατότητα να αντισταθμίζει την άεργο ισχύ ή όπως ακούγεται διόρθωση του συνημιτόνου φ.

Τα πλεονεκτήματα του Inverter δεν σταματούν εδώ. Με την χρήση ενός κοινού UPS, που χρησιμοποιείται στους υπολογιστές, το ασανσερ μας μπορεί να κάνει απεγκλωβισμό. Δηλαδή, σε περίπτωση που κλειστούμε μέσα στο ασανσέρ από διακοπή ρεύματος, αυτό αυτόματα θα μας πάει στην πιο κοντινή στάση για να βγούμε.

Όπως διαπιστώνουμε τα πλεονεκτήματα είναι πάρα πολλά και καλά, αλλά πόσο πρέπει να τα πληρώσουμε; Η απάντηση είναι απο 1500 - 2500 ευρώ. Αυτή  είναι η διαφορά ενός μονοτάχυτου πίνακα σε σχέση με έναν πίνακα με Inverter. Αξίζει αυτή η διαφορά; Κατηγορηματικά μπορούμε να πούμε οτι αξίζει, γιατί θα γίνει απόσβεση απο την κατανάλωση του ρεύματος και τις φθορές.

Αρα ο νικητής στην αναμέτρηση Inveter vs Μονοτάχυτος είναι το Inverter!!!

ΠΡΟΣΟΧΗ: Το Inverter πρέπει να είναι αντίστοιχο του κινητήρα. Δηλαδή, το Inverter πρέπει να μπορεί να παρέχει ένα 10% περισσότερη ισχύ απο αυτή που μπορεί να καταναλώσει ο κινητήρας. Στο ταμπελάκι του κινητήρα γράφει την ισχύ του π.χ  3,3 kW ή 4,5Hp. Άρα το Inverter πρέπει να είναι 4 kW. Μην σας δουλεύουν βάζοντας σας μικρότερα Inverter.

ps: Αν δεν βάλατε πίνακα με Inverter όταν θα εγκλωβιστείτε απο διακοπή ρεύματος μην με πάρετε τηλέφωνο για να έρθω να σας βγάλω!



Τότε θέλεις οικονομία ρεύματος έως
70% και χωρίς μηχανοστάσιο.

2 σχόλια:

  1. www.anodoshellas.gr

    H εταιρεία ΑΝΟΔΟΣ ειδικεύεται στη συντήρηση, εγκατάσταση και ανακαίνιση ασανσέρ και παντός είδους ανελκυστήρων στις πλέον προσιτές τιμές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γειά σας επέλεξε και έβαλα έναν ανελκυστήρα inverter Το πρόβλημα είναι ότι τεχνικός μου είπε να βάλω ένα ρελέ τύπου Β στον ηλεκτρικό πίνακα και σε περίπτωση διακοπή ρεύματος θα χρειαστώ να φωνάξω την πυροσβεστική ή αυτόν για να με απεγκλωβίσει διαβάζοντας το κείμενό σας με προβλημάτισε πολύ. Νομίζω κάτι δεν έγινε σωστά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις